uvaerfgoed.nl Logo
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Majeur en mineur : nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muzi...

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Majeur en mineur : nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muzi...

Music

Title:
Majeur en mineur :, nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muziekscholen /, Johanna Veth., I,, Voor den onderwijzer.
Author:
Veth, Johanna, 1852-1932,
Publisher:
Groningen :, P. Noordhoff,
Date:
1914.
Extent:
1 partituur (25 pagina's) ;
Dimensions:
25 cml
Shelfmark:
UBM: Br. 366-14,15
Persistent Identifier:
https://hdl.handle.net/11245/3.35948
Catalogue:
https://pid.uba.uva.nl/ark:/88238/b1990017649260205131
Rights:
This work has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights.

Full text

Doel van het boekje. 
Dit werkje geeft een voorbereiding tot het zingen naar noten. 
Het dient voor het onderwijs in de beginselen der muziek, en is 
niet bestemd om in de handen der leerlingen te komen. 
Hierop volgt: (verschenen bij den uitgever dezes:) 
MAJEUR EN MINEUR. 
II. VOOR DE LEERLINGEN. 
Nieuw Zangboekje voor de lagere scholen en de muziekscholen. 
Melodische trefoefeningen. 
INLEIDING. 
Das Olir muss die Töne aufnehmen und durch Ueberleltung zum Oehlrn die Vorstellung 
derselbe erzeugen. 
Mit Genugthuung muss konstatirt werden, dass neuerdings der Ausblldlng des muslkallschen 
Gehörs im Muslkunterrichte immer grössere Beachtung geschenkt wird. A. Eccarius—Sieber. 
Het is een misstand in het muziekonderwijs, dat kinderen gewoonlijk 
muziek leeren door middel van het notenschrift. Beter ware het, zoo althans 
één leerjaar besteed werd aan het leeren onderscheiden van klanken en 
klankverhoudingen, en het wijzen op de zichtbare teekens voorloopig werd uit- 
gesteld. Mejuffrouw M. Berdenis van Berlekom heeft het reeds vroeger 
gezegd: „eerst de klanken, en dan de teekens." 
Laat, als begin van het muziekonderwijs, de muziektaal voor de kinderen 
iets levends worden, iets waar zij een beetje familiaar meê om kunnen gaan, 
laten zij zich de klanken voorstellen als levende dingen, die hoog of laag, 
kort of lang, meer of minder betoond zijn, en die aan hun geest en gemoed 
iets zeggen, nog vóórdat zij ze op het papier zien staan als een troepje zwarte 
rondjes. Eerst dan kan het muziekschrift eenige beteekenis voor hen krijgen 
en inderdaad een middel van uitdrukking worden. 
Een doeltreffend leeren van muziek stel ik mij aldus voor: 
Klanken en klankengroepen door het gehoor opnemen, 
die klanken en klankengroepen nazingen, 
er zich langzamerhand een voorstelling van maken, 
en ze eindelijk in beeld zien. 
Dat beeld, in den loop der eeuwen bewonderenswaardig opgebouwd, is: 
het notenschrift. 
Dus, zoo mogelijk, gedurende het eerste leerjaar: voorbereiding tot het 
onderwijs in het notenschrift, door de ontwikkeling van het gehoor en het 
muzikale voorstellingsvermogen. 
J- V.
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text

This page

Image Preview Image Small Image Medium Image Large Image Master ALTO TEI Full text

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

How much is one plus two?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.