uvaerfgoed.nl Logo
  • First image
  • Previous image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Majeur en mineur : nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muzi...

Access restriction

There is no access restriction for this record.

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Majeur en mineur : nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muzi...

Music

Title:
Majeur en mineur :, nieuwe handleiding bij het zangonderwijs op de lagere scholen en de muziekscholen /, Johanna Veth., I,, Voor den onderwijzer.
Author:
Veth, Johanna, 1852-1932,
Publisher:
Groningen :, P. Noordhoff,
Date:
1914.
Extent:
1 partituur (25 pagina's) ;
Dimensions:
25 cml
Shelfmark:
UBM: Br. 366-14,15
Persistent Identifier:
https://hdl.handle.net/11245/3.35948
Catalogue:
https://pid.uba.uva.nl/ark:/88238/b1990017649260205131
Rights:
This work has been identified as being free of known restrictions under copyright law, including all related and neighboring rights.

Full text

Voor de eerste leerjaren aan 't Klavier. 
DE  BEGINSELEN  DER  MUZIEK TOEGEPAST OP  HET PIANOSPEL 
door 
JOH AN NA VETH. 
Prijs f 0.75._Geb. f 0.95. 
XOSrXjEIÜIlSrGr. 
In de laatste jaren is van verschillende kanten de vraag tot mij gekomen of er niet een boekje bestond, waarin de 
beginselen der muziek worden behandeld, met betrekking tot het pianospel. 
Blijkbaar waait er iets in de lucht, en iets goeds! Men wil de kinderen niet alleen pianospelen leeren, maar óók 
hen muzikaal ontwikkelen, wat weer aan het pianospel ten goede komt. 
Hiertoe meê te werken is het doel, waarmede dit boekje geschreven werd. Er is in dit werkje getracht den leerling, 
door het ontwikkelen van zijn gehoor en begrip, (vooral het eerste), van lieverlede tot de muzikalen grondbeginselen in te 
leiden. Daarom zijn zoo weinig mogelijk regels vooropgesteld.  De leerstof is tot het zéér eenvoudige beperkt. 
De toonladders en accoorden, die in dit werkje voorkomen, moeten door den leerling gezongen worden, vóórdat hij ze speelt. 
Dit boekje behandelt, zooals de titel aanduidt, wèl de beginselen der muziek, met toepassing tot het pianospel,maar 
feenszins de techniek van het klavierspel; deze moet zich ontwikkelen door het spelen van vingeroefeningen, toonladders, 
tudes en al wat tot het eigenlijke pianospel behoort. 
UIT DE BEOORDEELINGEN. 
Practi k en theorie is wel de beste weg om iets te leeren. Een goede gedachte van Mej. Veth, reeds bij het eerste 
klavieronderwi s de theorie niet te laten ontbreken. Het hoe en waarom heeft zij in bovenvermeld werkje op zeer klare wijze 
uiteengezet. Wanneer dit werkje oordeelkundig wordt gebruikt bij het eerste klavieronderwijs, dan zijn er voorzeker goede 
vruchten van te zien. In 27 lessen brengt ze het zelfs tot de drieklanken en toonsluiting of cadens. Gebruikt bij de piano- 
methode zal dit werkje nuttig en zelfs zeer noodig blijken. (De Harp.) 
Met dit werkje, heeft de kranige muziekleerares dé piano-onderwijswereld een grooten dienst bewezen. Niets is haar 
ontgaan van al wat het kind, dat pianospelen moet leeren, dient op te merken. De vorm, waarin de leerstof gegeven wordt, 
is zeer onderhoudend, de oefeningen om na de les te spelen en te schrijven zijn zeer opwekkend en maken, dat de leerling 
het op de les behandelde nog eens repeteert en onthoudt. Van groote beteekenis is het, dat de schrijfster gelijke waarde 
hecht aan de kleine-terst-toonsoort naast de andere toonsoort. 
We zouden nog veel goeds kunnen opnoemen uit dit mooie leesboekje, maar dat is onnoodig. Ieder die maar eenig 
belang stelt in degelijk klavieronderwijs, schaffe het zich aan en overtuige zich van al het leerzame, dat naast de praktijk 
van de klavier-studie eigendom van den leerling moet worden, maar dat, helaas, maar al te dikwijls over het hoofd gezien wordt. 
_ _ (Het Schoolblad) 
UITGAVE   VAN   P.   NOORDHOFF  TE GRONINGEN.
	        

Downloads

Downloads

Full record

ALTO TEI Full text

This page

Image Preview Image Small Image Medium Image Large Image Master ALTO TEI Full text

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Formats and links

Formats and links

The metadata is available in various formats. There are also links to external systems.

Formats

METS MARC XML Dublin Core

Links

Mirador

Cite

Cite

The following citation links are available for the entire work or the displayed page:

Full record

RIS

This page

Citation recommendation

Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

Which word does not fit into the series: car green bus train:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.