Besluit.
Een woord tot slot:
Is het beroep van arts een goed beroep? Is het niet ondankbaar ?
Ja, het vereischt moeite, levert niet altijd een daaraan geëvenredigd loon op, het biedt teleurstellingen aan, gaat gepaard met gevaren, gemoedsbeweging, angsten, ontzetting, die weinig andere beroepen in dezelfde mate opleveren.
Maar het biedt ook voldoeningen, die anderen niet kennen. Het brengt den beoefenaar voortdurend in aanraking met de menschen in hun zwakste, maar ook hun beste oogen-blikken; het leert hem het leven kennen in al zijn uitingen, in alle verhoudingen, die de maatschappij oplevert. En zeer bekrompen moest hij dan al zijn, als dit hem niet zou verheffen boven tal van vooroordeelen, die zoovele anderen gebonden houden. Maar dan die ondankbaarheid? Och ja, zoo goed als alle andere menschen zal de arts vaak miskenning ondervinden, waar waardeering hem. ware toegekomen. Maar wie zichzelf wèl kent, zal ook weten, dat nog vaker dankbaarheid en aanhankelijkheid zijn deel zijn geworden in gevallen waarin hij, eerlijk zijnde, zichzelf al heel weinig verdienste kon toekennen.