Voor de eerste leerjaren aan 't Klavier.
DE BEGINSELEN DER MUZIEK TOEGEPAST OP HET PIANOSPEL
door
JOH AN NA VETH.
Prijs f 0.75._Geb. f 0.95.
XOSrXjEIÜIlSrGr.
In de laatste jaren is van verschillende kanten de vraag tot mij gekomen of er niet een boekje bestond, waarin de
beginselen der muziek worden behandeld, met betrekking tot het pianospel.
Blijkbaar waait er iets in de lucht, en iets goeds! Men wil de kinderen niet alleen pianospelen leeren, maar óók
hen muzikaal ontwikkelen, wat weer aan het pianospel ten goede komt.
Hiertoe meê te werken is het doel, waarmede dit boekje geschreven werd. Er is in dit werkje getracht den leerling,
door het ontwikkelen van zijn gehoor en begrip, (vooral het eerste), van lieverlede tot de muzikalen grondbeginselen in te
leiden. Daarom zijn zoo weinig mogelijk regels vooropgesteld. De leerstof is tot het zéér eenvoudige beperkt.
De toonladders en accoorden, die in dit werkje voorkomen, moeten door den leerling gezongen worden, vóórdat hij ze speelt.
Dit boekje behandelt, zooals de titel aanduidt, wèl de beginselen der muziek, met toepassing tot het pianospel,maar
feenszins de techniek van het klavierspel; deze moet zich ontwikkelen door het spelen van vingeroefeningen, toonladders,
tudes en al wat tot het eigenlijke pianospel behoort.
UIT DE BEOORDEELINGEN.
Practi k en theorie is wel de beste weg om iets te leeren. Een goede gedachte van Mej. Veth, reeds bij het eerste
klavieronderwi s de theorie niet te laten ontbreken. Het hoe en waarom heeft zij in bovenvermeld werkje op zeer klare wijze
uiteengezet. Wanneer dit werkje oordeelkundig wordt gebruikt bij het eerste klavieronderwijs, dan zijn er voorzeker goede
vruchten van te zien. In 27 lessen brengt ze het zelfs tot de drieklanken en toonsluiting of cadens. Gebruikt bij de piano-
methode zal dit werkje nuttig en zelfs zeer noodig blijken. (De Harp.)
Met dit werkje, heeft de kranige muziekleerares dé piano-onderwijswereld een grooten dienst bewezen. Niets is haar
ontgaan van al wat het kind, dat pianospelen moet leeren, dient op te merken. De vorm, waarin de leerstof gegeven wordt,
is zeer onderhoudend, de oefeningen om na de les te spelen en te schrijven zijn zeer opwekkend en maken, dat de leerling
het op de les behandelde nog eens repeteert en onthoudt. Van groote beteekenis is het, dat de schrijfster gelijke waarde
hecht aan de kleine-terst-toonsoort naast de andere toonsoort.
We zouden nog veel goeds kunnen opnoemen uit dit mooie leesboekje, maar dat is onnoodig. Ieder die maar eenig
belang stelt in degelijk klavieronderwijs, schaffe het zich aan en overtuige zich van al het leerzame, dat naast de praktijk
van de klavier-studie eigendom van den leerling moet worden, maar dat, helaas, maar al te dikwijls over het hoofd gezien wordt.
_ _ (Het Schoolblad)
UITGAVE VAN P. NOORDHOFF TE GRONINGEN.